Subutex
Brnas
Po rozpuštěnim pod jazykem nebo nitrožilni aplikaci, se stavá motani hlavy. Beru velkou nebo malou davku?? Po 11letech sub.lečby metadonem jsem ze dne na den prešel na rivotril, tramal, mabron 100vkove,liriku, dhc. Mesic samolečba pote začal uživat subutex. Piju hodne kavy a cigaret. Pitny režim nepravidelny a špatny. Co mám ďelat s motanim hlavy?? A čim to je?? Rady na internetu ohledne tohohle problemu jsou rozporuplne. Prosim o radu a predem děkuji.

Odpověděl: Petr Přibyl
Dobrý den,
abych Vám mohl plnohodnotně odpovědět, potřeboval bych nějaké konkrétnější informace. Vezmu to popořadě:
- jakou dávku subutexu momentálně užíváte (1 tabletu nebo více?) a užíváte celou dávku naráz v jediné denní dávce?
- užíváte SOUČASNĚ ještě jiné návykové nebo psychotropní látky? (ptám se na ten Rivotril, Lyriku ale HLAVNĚ Tramal a DHC - Tramal totiž občas vyvolává motání hlavy jako nežádoucí účinek, zvláště pokud je v kombinaci s dalšími látkami)
Pokud pijete hodně kávy a užíváte hodně tabáku (oba psychostimulanty) a zároveň málo a nepravidelně pijete, můžete mít motání hlavy velmi pravděpodobně i z toho - stimulanty výrazným způsobem zvyšují srdeční aktivitu (zrychlují ji = tachykardie), ale nutně nezvyšují efektivitu srdeční svaloviny a zatěžují tak celý kardiovaskulární systém - ve kterém je malý objem tekutiny. Výsledkem pak je velká snaha srdce rychle pumpovat krev, která se ale pumpuje ven jen s malým efektem (někdy méně znaméná více - lepší je důkladnější pumpování, pomalé ale s větším objemem vytlačované krve).
To se zjednodušeně rovná vysoké srdeční námaze při malém množství cirkulující krve, což samo o sobě nutí srdce k ještě větší aktivitě - mozek totiž registruje malý přísun kyslíku a živin (malý objem krve v cévách = malý tlak na cévní stěnu a horší přestup kyslíku do tkání). Mozek má tedy "pocit", že kyslíku je málo a nutí srdce regulačním mechanismem ještě více zvýšit rychlost a efektivitu svalových kontrakcí - výsledkem může být dlouhodobá hypertenze a tachykardie - která se projevuje tzv. palpitacemi (=bušením srdce). Pokud toto míváte, důrazně bych doporučil upravit životosprávu a přemýšlet nad změnou životního stylu na bezpečnější.
Teď k buprenorfinu (hlavní opiát v přípravcích Subutex, Suboxone, Ravata a jiné): podle mých zkušeností sám motání hlavy při pravidelném užívání nevyvolává. Otázkou ale je, zda tomu tak není, když jej užíváte právě injekčně. Tam by motání hlavy smysl dávat mohl při vašem pitném režimu a užívání stimulantů (další adrenalin pro tělo = další stres a zvýšení tlaku = větší riziko motání). Taky mě napadá varianta, kdy si dáváte injekčně vsedě nebo v pololehu, a potom rychle změníte polohu (např. vstanete) a krev se Vám na pár vteřin nedostane do mozku a způsobí to pocity na omdlení - tomu se říká ortostatická hypotenze (přechodné snížení tlaku z důvodu změny polohy).
A dále: pokud byste občasně užíval Tramal, můžete mít motání hlavy jako jeden z NEJČASTĚJŠÍCH nežádoucích účinků léku (více než 10% pacientů tuto reakci mívá). Hypertenze a palpitace a riziko vzniku serotoninového syndromu u Tramalu hrozí také - mám s tím osobní zkušenost u jednoho klienta od nás ze substitučního centra při psychiatrické ambulanci (CADAS).
Nevím, co k tomu takto bez upřesnění více napsat. Zkuste, prosím, svůj dotaz ještě více upřesnit, dopsat nějaké další informace. Určitě rád poradím, když budu mít více informací. Děkuji za dotaz a doufám, že jsem již alespoň trochu nastínil kontury a vyjasnil nějaké pochybnosti.
S pozdravem,
Petr Přibyl