Fentanyl
Ája
Dobrý den,
asi 10 let užívám náplasti Adolor, protože trpím chronickou pankreatitidou a musela jsem absolvovat operaci slinivky. Bohužel mi hned po
operaci sebrali náplasti Adoloru, na kterých jsem byla před operací. Bolest se neskutečně vystupňuvala. Lékař v ordinaci bolesti mi dovolil
Adolor používat nadále. Těsně po operaci jsem si krátce lepila Adolor 50 - 2 náplasti, ale bylo mi jasné, že se je musím, hned jak to půjde,
snažit snížit. To se docela rychle a bez problémů podařilo na 1 náplast Adolor 50. Když jsem se pokusila o další snížení objevily se bolesti.
S náplastmi přišly velké problémy s nadměrným pocením, únavou, slabostí. Samozřejmě jsem v PID, protože došlo k prokombinování s dalšími
nemocemi, jako cukrovka, porucha štítné žlázy, deprese, bulímie atd. A pravděpodobně to byla právě kombinace Adoloru a antidepresiv Cipralexu
a Lamictalu, která mi nedělala dobře. Nyní jsem 9 let po operaci a rozhodla jsem se, že bych ráda přešla na jiné analgetikum. Problém spočívá
v tom, že z "normálních" analgetik mi zabírá jen Brufen a ten mi dělá problémy se žaludkem. Jelikož mám onemocnění zažívacího ústrojí a mimo to
užívám i léky na žaludek nerada bych Brufen užívala častěji. Léky jako je Tramal, Algifen apod. mi na slinivkové bolesti nezabírají, a protože
v mé slinivce probíhá neustále zánět, musím mít silnější lék. Rozhodla jsem se pro změnu léků, ale stejně jsem už byla připravená, že se u mě
za ta léta vytvořila závislost. Lékař z ordinace bolesti mi taktně naznačil, že bych s opiáty měla přestat a předepal mi lék s oxycontinem. Já
osobně bych byla pro všemi deseti, ale jsem si i dobře vědoma, že najít neopiátový lék, který by zabral na mé bolesti bude těžké. Pan doktor
argumentoval právě Brufenem, který mi zabírá. Upřímě mne to rozhodilo a nebyla jsem ani schopna oponovat. Rozhodně to nepíši proto, abych nějak
očerňovala mého lékaře. Naopak, jsem šťastná, že jsem se dostala právě k němu. Bojím se budoucnosti, tak jsem se rozhodla, že nový lék vyzkouším,
přestože mi pan doktor dal na výběr. Nyní mám předepsaný na zkoušku Targin 10mg/5mg 2tbl. po 12 hodinách. Přechod na nový lék jsem se zpočátku
rozhodla prokombinovat s Adolorem, abych dávku fentanylu postupně snižovala. Bohužel mi pan doktor nevylíčil, čím si budu procházet. Je pravda,
že mi nabídl odvykačku, ale když mi popsal, že se může jít každý týden o náplast dolů a mohu být do 14 dnů "čistá," byla mi tato představa milejší.
Ze 14 dní se stal měsíc. Teď v neděli jsem se rozhodla, že už si náplast nenalepím. Je to teprve 2 dny co abstinuji. Prakticky celý den to jde,
ale noci jsou strašné. Nespavost, průjmy, nepříjemné pocity v břiše, pocení, třes, buzení se díky silnému vnitřnímu neklidu, který je k nerozeznání
od hypoglykémie. Četla jsem zde, že abstinenční příznaky trvají 14 dní, přičemž první týden je nejhorší. Ráda bych se zeptala, zda se mezi
abstinenčními příznaky objevuje i motání hlavy - občasná ztráta rovnováhy na pár vteřin. Tento problém mě pronásleduje až v poslední době zato však
vytrvale. Motání hlavy pociťuji jak v leže v klidu, tak ve stoje, v sedě... Jde o pár vteřin, ale je to každý den několikrát denně asi 5 krát - 10
krát. Vím, že bych mohla jít k obvoďákovi, ale vzhledem k součastné situaci kolem nového koronaviru se mi tam moc nechce. Druhá věc, na níž bych se
ráda zeptala, jak rychle bych se mohla později snažit vysadit Targin a zda existuje silnější neopiátový lék na bolesti. Vím, že je ještě Fortral,
ale ten už, myslím, dnes také spadá do opiátů. Ještě bych se chtěla zeptat, jestli lze nějak zmírnit abstinenční příznaky. Předem moc děkuji za odpověď.
PS: Jsem moc ráda, že jsou lidé, kteří si najdou čas na lidi, které už společnost většinou odepsala. Naštěstí jsem nikdy tuto pomoc nepotřebovala,
ale pracovala jsem dříve ve zdravotnictví a moc dobře vím, jak to dnes je s empatií u lékařů a sester, kteří se starají o nemocné. Když jsem zde
četla dotaz ze Slovenska, kde dotyčný popisoval, jakým způsobem se k těmto lidem lékaři chovají, dost mě mrzelo, že mu nemohu nijak pomoci. Nejsem
žádný samaritán, ale ze zdravotnictví jsem nakonec odešla na vlastní žádost. ( Naštěstí na to navázala operace slinivky. Což je trošku ironický povzdech,
protože bych samozřejmě raději byla zdravá. ) Pravý důvod mého odchodu byla šikana ze strany spolupracovnice, ale nakonec jsem se dozvěděla, že je
to vlastně pro celé oddělení lepší, že odejdu, protože se věnuji více pacientům než papírům, které dělám později. Ráda bych proto poděkovala vám
všem, které empatie ještě neopustila. Je tolik lidí, kteří vás potřebují! Váš přístup k závislým lidem je obdivuhodný. Ne každý má dar dávat naději tam,
kde se zdá, že už žádná naděje není. A těm, kteří zvažují aplikace fentanylu - prosím, nedělejte to! Já vím, zkušenost je nepřenosná, ale kdybyste
věděli, jak špatně se člověku dýchá, jak se potí a má problém ujít pár kroků kvůli slabosti a útlumu... Celou dobu vyhazuji použité náplasti do
popelnice. Nikdy mě nenapadlo, že je někdo může sbírat a vyvářet, nebo co jsem se to tu dočetla. Lidičky, držte se! Myslím na vás a věřte, že
nikdy není pozdě. Ája.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Ájo,
nejprve se chci omluvit za pozdní odpověď, v současné situaci trochu nestíhám odbavovat dotazy z poradny včas.
Zároveň moc děkujeme za vyjádření vaší podpory a za vaše ocenění, moc si toho vážíme.
K vašim dotazům: motání hlavy není u odvykacích stavů od opiátů úplně typické, ale souvislost určitě možná je. Napadá mě, že by to mohlo souviset například se zvýšením krevního tlaku a rychlejší srdeční akcí. Proto bych vám doporučila, abyste si tlak doma přeměřila, pokud můžete. Zvýšený tlak začíná nad stanovenou hranicí 140/90 mmHg, takové hodnoty vás ale bezprostředně neohrozí (ačkoli by, pokud by přetrvávaly i po odeznění odvykacího stavu, určitě také vyžadovaly nějaká léčebná opatření). Lékaře bych v této situaci kontaktovala, pokud by hodnoty přesahovaly 160/100 mmHg. Hodnoty, které jsou přes 180/110 mmHg už mohou být i bezprostředně nebezpečné. I kdyby byl tlak v normě (nebo neznámý) a vaše motání trvalo delší dobu - ozvala bych se mu také.
Jak rychle vysadit Targin - to bude asi lepší probrat s vaším lékařem v ambulanci bolesti, protože jste kromě odvykacích příznaků limitovaná i svými bolestmi a efektivitou jejich zvládání jinými prostředky. Obecně bych asi doporučila vysazování pozvolné v průběhu např. nekolika týdnů, vždy o část denní dávky za týden, podle toho, jak se budete cítit.
Jiný lék - tady budu mít podobné doporučení - konzultovat to spíše v ambulanci bolesti. Na léčbu bolesti bohužel nejsem specializovaná. Podle dostupných informací se v ČR Fortral již neobchoduje, navíc, jak říkáte, patří v podstatě také mezi opioidy.
Jak zmírnit odvykací stavy - tady už bych vám snad mohla poradit více. Některé jednotlivé příznaky, např. úzkosti, vnitřní neklid, třes, nespavost, je možné do jisté míry tlumit některými psychiatrickými léky. Mohla bych vám tu napsat výčet různé medikace, ale lepší určitě bude, když se obrátíte na psychiatrickou ambulanci (nebo AT ambulanci či adiktologickou ambulanci) ve vašem okolí. Kontakt s psychiatrem, při kterém společně podrobněji proberete vaše potíže, je důležitý i vzhledem k tomu, že máte vícečetné zdravotní potíže a bude tak třeba opatrně volit medikaci, která pro vás bude bezpečná.
Pokud byste s tím zápolila, je tu teoreticky stále varianta detoxifikace za hospitalizace, kde vám mohou průběžně pozvolna snižovat dávky opiátů a nastavovat případnou podpůrnou medikaci.
Tolik asi doporučení, která vám mohu dát takto přes internet. Pokud byste stála o nějaké konkrétní kontakty, stačí dát vědět, jaká větší města máte dostupná.
Kdybyste měla další otázky, tak se určitě ptejte.
Držím palce, Ájo, ať to všechno zvládáte.
S pozdravem
T.E.