Pervitin ve vztahu
Danny 420
Dobrý den,jsem Danny je mi 20 let žiju s přítelkyní rok a půl a oba dva bereme pervitin nitrožilně. Pervitin jsem braly oba dva ještě než jsme se poznali,a teďka ho bereme spolu,mě už ty napaly nebaví furt něco schánět atd. Ale ona nechce přestat jednou mi řekla že takoví život se jí líbí že je takhle svá ale já chci přestat brát, ale nechci o ní přijít protože ji miluju. Jednou jsme si řekli že přestaneme. Ale za 5 dní jsme šli k její kamarádce a tam to začalo znova, už nevím jak dál nechci se sní rozejít. Děkuji předem za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Danny,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Nebudu chodit kolem horké kaše a půjdu rovnou k věci. Během řady let praxe v nízkoprahovém zařízení jsem byla opakovaně svědkem pokusů o společnou abstinenci párů uživatelů. V naprostě většině případů však tyto pokusy selhávaly, podobně jako ten váš. Buď jeden z partnerů nebyl skutečně rozhodnutý, a tajně užíval. Odhalení pak většinou vedlo k hádkám a následnému návratu k užívání obou partnerů. Nebo se k drogám oba z páru vraceli v době neshod a hádek. Nebo si vlastně bez drog nevěděli sami se sebou ani navzájem moc rady, nevěděli, co jiného spolu dělat, pak stačila návštěva kamarádů, nějaká příležitost a vše bylo ve starých kolejích. Řekla bych, že často méně či více vědomě jeden nebo oba partneři v době pokusu o abstinenci dokonce hledaly k užívání, k hádce, k návratu k užívání nějakou záminku. Často jsem si v takových chvílích uvědomovala, jak pravdivá je věta, že v drogách si jede každý na vlastní triku. Ono se totiž často ukáže, že droga je pro jednoho nebo dokonce oba v páru důležitější, než jejich vztah. Abstinencí vystavujete vztah velké zkoušce - teprve tehdy se totiž ukáže, jestli vás spojuje něco jiného, než jen drogy nebo drogová minulost, máte-li si o čem povídat, jací doopravdy jste bez drog, a jestli si jeden s druhým dokážete představit svoji budoucnost.
Pokud chcete abstinovat, nevázala bych na vašem místě své rozhodnutí na rozhodnutí přítelkyně. Snadno byste se totiž mohl dostat do situace, že za pár měsíců nebo i let budete v nějaké obměně stále na tom samém místě (čekat na to až ona, někdo něco ...). Spíš bych o tom přemýšlela tak, že pokud spolu máte být, najdete si k sobě cestu i v době abstinence. Co říkáte?
A možná právě to, že přítelkyně uvidí, že to myslíte s abstinencí vážně, pro ni bude důvod znovu zvážit, jak to má a chce v budoucnu mít s drogami ona. Jestli je to skutečně tak, že s drogami se cítí svá, nebo je to spíš tak, že už je závislá a bude chtít svou svobodu získat zpátky.
Do budoucna však pro vás bude vždy vztah s někým, kdo drogy užívá, užíval, nebo vykazuje jakékoli známky jiné závislosti (třeba i vztahové), nejspíš větším rizikem. Možná by vám pro začátek pomohlo zajít si o celé situaci promluvit s někým, kdo vám bude naslouchat, nebude vás do ničeho tlačit, ani abstinence, ani rozchodu, ale pomůže vám zorientovat se v tom, co se děje, zahlédnout začarované kruhy, ve kterých se pohybujete, a hledat možnosti a řešení, která vám budou vyhovovat. Dávalo by vám něco takového smysl? Víte, kde byste ve svém okolí našel kontaktní centrum nebo adiktologickou ambulanci? Stál byste o kontakt? Pokud ano, napište, která větší města vám jsou dobře dostupná, poslala bych kontakty.
Ale v jednom máte pravdu, pokud to myslíte s abstinencí vážně, zatímco přítelkyně chce v užívání pokračovat, může se stát, že se rozejdete. Rozhodnutí zda něco takového riskovat, je jen na vás. Nikdo vás do ničeho nemůže nutit. A řada lidí v podobných vztazích zůstává i přes to, že jsou nespokojení, třeba právě z toho důvodu, že mají strach ze změny, samoty, ztráty blízkého atd. Takový krok chce prostě odvahu a kuráž! Jestli ji v sobě máte aspoň trochu, ráda bych vás podpořila v tom, to prostě zkusit! Vrátit k drogám se můžete vždycky, ale abstinovat bude s časem spíše těžší než snadnější.
S pozdravem a přáním hodně odvahy,
Gabriela Minařík.