Pervitin
Martin
Dobrý den , četl jsem tu jeden dotaz od slečny ,která psala že na ni pořadně neučinkuje pervitin. Mám to právě taky nejak podobně. Nespim , nejim ale nejaky pocit nabuzení se nedostavuje ani vlastně nemívám žadné jen možná ze začátku se mi zostřovali smysly. Uživám cca 1-2 nepravidelně jen šnupáním. Je to záhada i pro lidi v mém okolí. Už bych toho asi dávno nechal ,ale vyzkoušet ten stav je příliš lákavé. Co si o tom myslíte? Čím to může byt? Neučinkuje na mě ani MDMA.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Martine,
"neúčinkuje" asi není to pravé slovo. Sám píšete, že nespíte, nejíte ... a nejspíš i jinak budete po tělesné stránce vykazovat, že jste pod vlivem. Dost pravděpodobně budete mít i zrychlený srdeční tep, minimálně z počátkem nástupu účinku i rozšířené zornice atd. Předpokládám, že ti, kteří soudí, zda jste nebo nejste pod vlivem, nejsou sami střízliví, je to tak? Je dost dobře možné, že pokud byste byl s někým střízlivým, budete působit přeci jenom trochu nepatřičně, jinak... Možná by vám příště pomohlo (pokud pokušení neodoláte) sám sebe natočit ... nahrát si třeba 10-15 minut toho, jak mluvíte, jak se chováte, jak gestikulujete. Ideálně kdybyste takhle mohl vidět celý průběh intoxikace. Dost možná byste změnil názor.
V neposlední řadě je to tak, že u drog hraje svou roli i zkušenost a vlastní očekávání. Nejsou výjimkou lidé, kteří to mají v počátcích užívání velmi podobně s alkoholem, marihuanou, nebo třeba i pervitinem a MDMA, jako vy. Prostě účinek je so hledem na užité množství pocitově minimální. Bohužel tak snadno nabydou dojmu, že potřebují k vyvolání účinku mnohem větší množství. To může vést časem k velmi překvapivému předávkování. Nicméně to, co chci říci je, že očekávání účinku je pro vlastní prožitek účinku podstatné. Né zcela určující, ale rozhodně tím účinek můžete velmi ovlivnit. U MDMA a pervitinu hraje nemalou roli set a setting (tj. prostředí vnější a vnitřní nastavení), podobně jako u halucinogenů.
Poslední věc, která mne k celé věci napadá ... experimentování s pervitinem není zrovna ten nejlepší koníček. Přeci jenom jde o chemickou látku, která do těla nepatří, mozek s ní neumí dost dobře nakládat, tělo jí těžko odbourává, zabrat tak dostává ne jen mozek, ale i další orgány, játry počínaje, kůží konče. A to se už vůbec nechci pouštět do popisu rizik pro psychické zdraví, rozebírát právní aspekty, nebo i jen rizika související s neuváženým sexuálním chováním pod vlivem. Jestli je to tak, že na sobě sám účinek i přes opakované pokusy nepozorujete, nebylo by lepší se na to "vykašlat"? Říct si, že to asi není droga pro mne a hledat jinde? Co si vlastně od užití slibujete? Který pocit je ten, co vám v běžném životě chybí a chcete si ho dopřát pomocí pervitinu? Nebyly by k mání i jiné cesty? Netuším, co vás k pervitinu přivedlo. Rozumím zvědavosti, touze zapadnout, chuti si to taky zkusit a být na tom jako ti kolem ... ale co člověka vede k tomu, že to zkouší stále dokola, byť se nic neděje?
Ať už se rozhodnete v experimentech pokračovat, nebo ne, dávejte na sebe pozor, buďte opastrný s případným navyšováním, zdraví (psychické i to fyzické) máte jen jedno!!! A jestli se mohu přimluvit, zkuste zvážit, jestli to za to opravdu stojí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.