antabus
Akack
Nevim presne koho se ted zeptat-jsem na nemocenske-tak pisu sem.Na jedne diskuzi se diskutuje o antabusu a jeden pan pise ze u nich na slovensku nez dr. predepise antabus zkouma reakci pacienta na nej tak za mu da tabletu a pote nalije alkohol.Me se snazi presvedcit ze ta blba jsem ja kdyz rikam ze je to nesmysl.Prece neni lekar ktery by alkoholikovi a navic po antabusu nalil...ze je to tak?Dekuji Katerina

Odpověděl: Markéta Kordová
Kateřino, dobrý den,
pokud osoba užívající Anatabus užije alkohol, dochází u něj k navození řady nepříjemných reakcí. K reakci dochází po 10-15 minutách - zarudnutí obličeje, dušnost, bušení srdce, zmatenost, závrať, snížení tlaku krve, mohou nastat i poruchy srdečního rytmu, křeče, bezvědomí, ale i smrt.
V minulém režimu bylo nasazení antabusu, potažmo antabusová reakce na alkohol součástí léčby (slavná scéna z filmu Dobří holuby se vracejí, jak herci/pacienti zvrací do plechových kbelíků). To znamená, že pacient užívající antabus dostal malé množství alkoholu a tím následovala antabusová reakce. Dělalo se to z toho důvodu, aby si pacient pod lékařským dohledem a v bezpečném prostředí vyzkoušel, jaké to je, když antabus přepije a po propuštění z léčebny to sám nezkoušel. Jelikož jde o dost nepříjemný zážitek, který provází plno somatických potíží a je v některých případech i život ohrožující (pokud má daná osoba ještě nějaké jiné zdravotní problémy, např. se srdcem).
Dnes už nic takového povinné není, ale pokud si pacient, který se rozhodně užívat antabus, tuto zkoušku sám vyžádá, je možné ji provést. Možná si pacient na Slovensku na svou žádost tuto zkoušku sám u lékaře vyžádal.
MK