Těhotenství a tvrdé drogy
Daggie
Občas se na vašich stránkách setkávám s tím, že vás osloví těhotné uživatelky tvrdých drog. Většinou jim odpovídáte, že "U pervitinu je to tak, že v prvním měsíci těhotenství miminko buď přežije, bude v pořádku a poškozené buňky se nahradí. Nebo nepřežije a dojde k samovolnému potratu. Teď to možná vyzní špatně, ale je to takové ,,buď" a ,,nebo"...
Počítáte i s třetí variantou, že miminko může přežít, ale bude postižené? Nebo tato varianta u tvrdých drog v těhotenství podle vás nehrozí? Díky za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Daggie.
To, co píšete, tedy "buď vše v pořádku, anebo nic", platí právě jen pro úplný začátek těhotenství, první dva týdny po početí, kdy buď poškození plně zregeneruje, nebo naopak je pro zárodek fatální (smrtelné). Tahle informace je podstatná zejména ve chvíli, kdy žena užije drogy, aniž by věděla, že už je těhotná, a potom se obává, jestli to mohlo zárodek nějak poškodit.
Později během těhotenství se ale právě může stát, že je plod (tvořený už větší masou buněk různých typů, respektive postupně se vyvíjejícími orgány atd.) poškozen, ale ne natolik, aby odumřel. A tím pádem se narodí miminko s nějakým postižením.
U pervitinu není tak typické, že by způsoboval na první pohled patrné malformace nebo orgánová poškození (vrozené vady). Je ale rizikový např. z hlediska vyvolání předčasného odlučování placenty či předčasného porodu. Jeho užívání je spojené i s nízkou porodní hmotností, poruchami vyživování plodu kyslíkem a živinami, což všechno negativně ovlivňuje zdraví dítěte a jeho další vývoj. Dalším problémem jsou potom odvykací stavy po porodu. U dětí uživatelek pervitinu jsou potom častější vývojové poruchy, které se projevují až s odstupem (poruchy pozornosti, učení apod.)
Doufám, že je to takto srozumitelné. Pokud byste se chtěla zeptat nějak konkrétněji, týkalo se to vás či někoho vám blízkého, určitě se ozvěte!
S pozdravem
T.E.