Velký problém
Vojta
Dobrý den, obracím se k vám ve velké psychické nouzy,za kterou si bohužel můžu sám..je mi 17 let a přiznám se že jsem měl problémy s alkoholem i se zneužíváním léků...s alkoholem Už ne ale s lekama a drogama jo.. ikdyž to trvá jen řadu měsíců,jsem tedy na začátku..no a jednou se mi stalo,že jsem si zahulil marihuanu a bylo mi hodně zle...bál jsem se že mě ten stav nepřejde atd naštěstí přešel...bohužel předevčírem jsem udělal hroznou hloupost a to tu že jsem si dal stilnox který jsem sehnal od kamaráda,a na to si zahulil.. samozřejmě mi bylo hrozně zle,měl jsem hrozně silný stav,vlastně jsem jen ležel a v hlavě se mi promítali věci které si už nepamatuji,ale bylo to šílené,a měl jsem přitom stavu pocit jako by se mi ničila paměť mysl atd...poté co jsem v ten den přijel domů tak před spaním jsem si dal zase dva stilnoxy což vím že byla hrozná hloupost..zažil jsem opět jakési promitani v hlavě atd..další den jsem se vzbudil a všiml jsem si naprosto divného myšlení,prostě,připadal jsem si hrozně hloupý a nějak postižený,myšlenky nedávali smysl,atd, paměť moc nefungovala..to nebylo to nejhorší protože takové pocity mám už pár měsíců..ale poté někdy odpoledne včera....se mi najednou začal vracet ten stav který jsem měl po užívání stilnoxu a marihuany.zase jakési promítání v hlavě a hrozně slabý kontakt s realitou..byl jsem úplně mimo .hrozně jsem se lekl,a mám hrozný strach že trpím nějakou schizofrenii nebo poruchou, postižením, kognitivní poruchou já nevím..právě jsem se vzbudil a doufal jsem že mě ta změna v té myslí přejde ale já to cítím pořád .takovou tupost prázdnotu,jakobych byl postižený, nenormální,...nevíte co to je? Může to přejít? Můžu možná ještě říct že mám asi měsíc předepsaný pregabalin který jsem taky zneužíval,ale po něm se mi nikdy nestalo nic špatného, ikdyž vím že to taky není dobrý..a taky mám předepsaný Quentiapin na spaní.. vím že si za to můžu sám ale i tak prosím o pomoc,hodně se o sebe a svoji psychiku bojím, ikdyž jsem tak měl přemýšlet v čas..

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Vojto.
Myslím, že už jste do naší poradny několikrát psal, a to v docela podobných situacích - po různých kombinacích léků, alkoholu a hulení jste zažíval nepříjemné stavy, někdy více v rovině psychické, jindy se to týkalo spíše nějakých nezvyklých smyslových vjemů a podobně. Také jste několikrát psal o tom, že momentálně zažíváte věci, kvůli kterým chcete takhle „unikat z reality". Pletu se?
Z toho, co píšete, to na schizofrenii nevypadá. Ale zároveň je jasné, že vaše psychika dostává takovými koktejly trochu zabrat. Projevuje se to potom různě - poruchami pozornosti, pocity derealizace (jakéhosi odcizení od reality), o kterých jsem vám psala, poruchami paměti, úzkostmi, různými vtíravými myšlenkami a obavami...
K vašemu věku asi nějaké experimenty trochu patří. Že chcete nějak utéct před problémy, na chvíli se odpoutat od reality, která je pro vás teď teď těžká - tomu také (snad) rozumím. Zároveň ale vidím, že vám to prostě nedělá dobře, že se spíše točíte v kruhu a dalšími léky a dalšími experimenty si zaděláváte na další problémy. Jste mladý, citlivý, asi právě prožíváte nějaké náročné období.
Už jsme vám to s kolegy doporučovali, ale udělám to ráda znovu - myslím, že by bylo dobré, abyste s někým mohl o tom, co prožíváte, v bezpečí a v klidu mluvit. Diskrétně, bez odsuzování. Nejjednodušší může být třeba školní psycholog/psycholožka, ale existují různé jiné poradny a služby. Naše organizace například nabízí program pro mladistvé v rámci služeb Adiktologické ambulance (pokud byste náhodou byl z Prahy, rádi vás u nás uvidíme). To, že se někomu svěříte, vám může hodně ulevit. Realita se vám bude lépe snášet a myslím, že potom třeba nebudete mít tak silné nutkání z ní unikat.
Kdybyste měl zájem o nějaké kontakty ve vašem okolí, stačí napsat, jaká větší města máte dostupná.
Kontakt na naši Adiktologickou ambulanci v Praze je tady: http://www.sananim.cz/o-nas-1/adiktologicka-ambulance-a-adiktologicka-ambulance-pro-mladistve-aa.html
Jinak samozřejmě platí doporučení, abyste se snažil experimenty s léky i drogami (včetně alkoholu) omezit. Buďte na sebe opatrný. A kdyby něco, určitě se ozvěte!
Zdravím!
T.E.