závislost na žvíkacím tabáku
Alesa
Dobrý den,
na našem zařízení se rozmáhá zneužívání žvýkacího tabáku ve věkové skupině 15 a více. Potřebovala bych
odborné informace o rizicích, možnostech léčby, kam se obrátit apod.
Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Aleso,
díky za dotaz.
Užívání tabákových výrobků má vždycky svá rizika. Prodej tabákových výrobků v jakékoli podobě je legální až od 18 let, možná by nebylo od věci v okolí na toto téma upozornit a snížit tím možnosti získávání tabáku takto mladým lidem.
Je pravda, že u žvýkacího tabáku není vysoké riziko rakoviny plic, nicméně o to větší je riziko rakoviny v ústní dutině, nemluvě o nevzhlednosti dásní a zubů po dlouhodobém užívání, rozvoji závislosti s ohledem na nemalé množství obsaženého nikotinu a možnost užívat ho v zásadě velmi nenápadně třeba i v době výuky. Mezi mladistvími mohou být populární i různé formy, které v ČR nejsou běžně k dostání právě z důvodů své "výjimečnosti". To by se mohlo týkat orálního tabáku - snusu, který se v ústech rozpouští a u nás není legální vůbec (legální ve Švédsku či Americe).
Pokud jde o základní přehled informací, mohu vás odkázat na wikipedii. Pokud jde pomoc a léčbu, pak vás mohu směřovat na stránky Kouření zabíjí, kde najdete i odkaz na linku pomoci při odvykání - 800 35 00 00, a další možnosti pomoci (pro pomoc není až tak rozhodující způsob aplikace). Pokud jde o mladou generaci, pak by mohlo být zajímavé využít online aplikaci pro vysazení, odkaz najdete zde. Pro zmapování situace a případné ovlivnění postojů by i v této věkové skupině mohla mít stále smysl prevence. V tomto směru by bylo možné požádat o spolupráci některou z adiktologických ambulancí nebo nízkoprahové centrum pro mládež a poptat program zaměřený na užívání tabáku. Mladí lidé jsou již schopni nahlédnout rizika, mít zkušenosti ve svém okolí s následky spojenými s užíváním, pochopit proncip reklamy atd.
Snad tedy alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.