Dotaz
Petulik
Je závislost i to když člověk. Si dá trochu na povzbuzení nebo spíše znovu nakopnutí? Aby alespoň jeden den neresil tolika starosti? Já to neberu jako závislost . První slušnost před 7 lety cca 3 měsíce po tom po 6 letech cca týden a a nedávno . Nikkdy to není potřeba a normálně tohle strašně odsuzuji. Jenom.me starosti k tomu občas dovedou.. dá se tohle brát jako závislost nebo hledání. Jak se vyrovnat. S věčná co jiAK neumím.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
uvádíte, že 7 let týdně užijete (neuvedla jste co, ale píšete o nakopnutí, tak předpokládám, že stimulant).
Týdenní intervaly po dobu několika let, není úplně malá a zanedbatelná zkušenost. Závislou se být necítíte, ale každý týden po droze saháte...
Níže kopíruji kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
• silná touha a nutkání užívat látku
• potíže v kontrole užívání látky
• užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
• průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
• zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
• pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti (pokud v ní ještě nejste) a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, Vám za to stojí...
Zatím se mějte hezky, pokud budete potřebovat, napište znovu.
S pozdravem, MK