Jiná závislost
Meggie
Dobrý den,
vím, že nejsem na správné adrese...ale nevím, kde hledat...snad poradíte. Jsem v manželství již 12 let. Během této doby jsem byla v jednom roce s někým jiným. Byla jsem do nej totálně zamilovaná. Pak jsem vzala ale rozum do hrsti a vrátila jsem se zpět ke svému muži. Ten je hodný. Vše se snaží dělat pro moji spokojenost. Po 7 letech od ukončení vztahu s tím člověkem se mi on ozval. Psali jsme si dva měsíce v kuse! Mám totální stavy závislosti když mi teď přestal psát. Už je to další dva měsíce a já nevím co mám dělat. Podotýkám ze stavy závislosti na nem byly i když jsem to s nim ukončila a trvaly 5 let. Potom dva roky už byly ok. Ale teď se to opakuje a já se bojím, že to bude trvat třeba dalších 5let?? To nezvládnu. Co mám dělat? Jde s tím něco dělat? Jsem závislá. Vím to. Jen to není závislost na drogách či alkoholu, ale je to také závislost!:/

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Meggie,
děkuji vám za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Píšete, že jste před sedmi lety byla závislá na vztahu s mužem. Vztah jste se ale z nějakých důvodů vrátila zpátky. Ale říkáte, že trvalo 5 let se ze vztahu vzpamatovat. Nyní se vám onen muž znovu ozval a vy znovu bojujete s touhou se k němu vrátit, chápu to dobře? A zároveň se obáváte, že vás čeká znovu to samé - tedy několik let trápení. Ptáte se na doporučení, radu, co dělat.
Při čtení dotazu mne napadalo, že vám nejspíš osobně nebo v manželství něco chybí, něco, co právě u uvedeného muže nacházíte nebo hledáte, co vám přináší mimomanželský vztah. Stává se, že po letech z manželství vyprchá nadšení, zamilovanost, euforie a je otázka, čím jí ve vztahu dokážete nahradit. Možná byste se tedy mohla pokusit pátrat sama v sobě, hledat, co vám schází, co vám chybí, co vám dělá dobře, co je to, co si od vztahu s oním mužem slibujete, co vás na něm vlastně láká. Je otázka, jestli se vám podaří v tuto chvíli nepodlehnout a neutéct do oné (možná i jen zdánlivé) zamilovanosti, sebrat sílu a hledat pochopení, co se vlastně děje, sama v sobě. Ale i kdybyste se do vztahu opět pustila, stálo by za to pochopit, co se vlastně děje. Už jen z toho důvodu, abyste to věděla, nebo vám to v životě neopakovalo. V tuhle chvíli to vypadá, že byste tomu ráda porozuměla, nebo se pletu?
Pokud je to tak, a dávalo by vám smysl hledat odpovědi, na otázky, co se děje, proč dělám, co dělám, co mě tak láká, co bych mohla udělat pro sebe apod., pak bych vám doporučila psychoterapii. Ta nabízí bezpečné prostředí pro veškeré vaše emoce a názory, bez soudů a zaručených rad, může to být cesta objevování sebe sama, nacházení pochopení a smyslu toho, co dělám, hledání nových pohledů i cest, náhledu, odstupu apod. Co vy na to?
Kontakty na psychoterapeuty může hledat na internetu, ověřte si u nich psychoterapeutické vzdělání (několikaletý výcvik v rozsahu stovek hodin), nebo se poptat mezi svými přáteli a dát na doporučení, případně se ozvěte, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty.
S pozdravem a přáním hodně sil a odvahy,
Gabriela Minařík.