Závislost
Vojtěch
Dobrý den,je mi 17 let a možná to bude znít jako hloupost, ale uvědomil jsem si že mám silnou závislost na energetických nápojích.. trvá to již několik let,ale až teď si uvědomuji jak moc to je silné...každý den si musím koupit aspoň jeden 500 ml.. většinou pak kvůli tomu nemám peníze na obědy..když jde do tuhého jsem pak schopen klidně rodičům tajně vzít drobné abych měl.. nedokážu stím vůbec přestat,jelikož je ta chuť pokaždý tak silná...napadají vás nějaké rady,jak se toho zbavit? Děkuji přeji hezký den

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Vojtěchu,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí. A díky za důvěru i upřímnost, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Předně vás chci ujistit, že určitě nejde o hloupost. I energydrinky mají svá nemalá rizika a tak jako u všeho, i u nich jde o to, jak dokážete s danou věcí zacházet - tedy o minimálně frekvenci a užívané množství. Chování, které popisujete, by nejspíš řadu kritérií pro diagnozu závislosti splňovalo - neschopnost ovládnout touhu, užívat i přes neblahé následky, netuším, jak jste na tom s koníčky, kamarády, školní výkonností, výkyvy nálad apod. Ale možná ani tolik nejde o to, zda problém spadá podle kritérií do nějaké kategorie, jako spíše o vaši vlastní nespokojenost se současnou situací.
Uvědomujete si, že pití energydrinků je pro vás problém, který nedokážete sám řešit. Dokonce obětujete peníze na obědy, nebo doma seberete peníze rodičům. A to vše jste si ochotný a schopný narovinu přiznat. Nejdůležitější krok - přiznání si problému - potřebný ke změně, máte tedy za sebou. Za to máte můj obdiv. Spousta lidí by si dlouho namlouvala, ža mají vše pod kontrolou.
Nicméně - netuším, co všechno už jste pro omezení udělal, a ohledně samotného pití energy drinků mám přeci jenom velmi málo informací, stejně tak by mne zajímali další okolnosti - důvody pití, doba, po kterou drinky užíváte, jak si sám užívání vysvětlujete, jak to vypadá, pokud drink nemáte apod. Napadá mne proto, jestli by nebylo lepší, než problém řešit takto na dálku přes internet, pokusit se ve svém okolí najít pomoc, poradnu, nějakého odborníka, který by váš problém nebagatelizovat a se kterým byste mohl o všem mluvit. Co vy na to? Dávalo by vám něco takového smysl? Víte, kde ve svém okolí takovou pomoc hledat? Zpravidla je možné pomoc najít u psychologa (třeba i školního) nebo v rámci nějakého nízkoprahového klubu. Tušíte o nějakém ve vašem okolí? Pokud ne, napište, která města máte v dosahu, pokusím se poslat kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.