Vodní dýmka
Amalka
Dobrý den,
vím, že vodní dýmka- neboli tabákový výrobek, asi úplně nespadá do této problematiky, nicméně, něco společného to s tím mít bude- také je to svým způsobem droga.
Pokud se pletu, tak se omlouvám.
Zajímalo by mě, jaká jsou rizika dlouhodobého pravidelného kouření vodní dýmky? Jsou na to nějaké ověřené studie, názory, atd?
Cigarety nekouřím, nemám žádné absťáky, nemám potřebu kouřit cokoliv jiného..
Alkohol téměř nepiju, drogy neužívám.
Hrozí mi nějaké vážné riziko?
Internet jsem prohledala, ale je to vše na jedno brdo a půlka názorů je taková a druhá naopak..
Moc díky, A.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Amálko,
budu ráda, když mi pošlete odkaz na nějaké stránky, které prezentují kouření vodní dýmky jako zdravější nebo méně škodlivé, než kouření cigaret. Obávám se, že to nebudou zrovna spolehlivé zdroje.
Přeci jenom už je řadou výzkumů dokázáno, že i kouření vodní dýmky má svá rizika. A to ne malá! Srovnávání dvou typů aplikace - kouření a kouření skrz vodní dýmku - je přeci jenom problematické, trochu jako srovnávání jablek a hrušek. Vždycky bude při srovnání hrát roli krom způsobu aplikace i frekvence užívání, intenzita, množství kolikrát si potáhnete a jak silně inhalujete a zadržujete kouř v plicích, u kouření vodní dýmky i příprava tabáku (riziko infekcí, použitý alobal) apod.
Ale abych se vrátila k původní otázce, osobně se přikláním k informacím, které můžete dohledat např. zde a zde,kde se uvádí, že při užívání tabáku kouřením vodní dýmky se do těla dostává několikanásobně až několikařádově větší množství toxických, i radioaktivních, látek.
První odkaz si sama můžete rozkliknout. Druhý uvedený odkaz je dostupný pouze odborníkům po registraci, proto uvádím citaci:
"ÚČINKY KOUŘENÍ VODNÍ DÝMKY NA ZDRAVÍ
Provedené studie o účincích vodní dýmky prokázaly spojitost s rakovinou dýchacích cest, jícnu a žaludku. Z nemaligních onemocnění snižuje plicní funkci. Zvýšené riziko přenosu infekčních onemocnění je spojeno se sdílením jednoho náustku s více kuřáky, ale také i příprava dýmky a tabáku. Vyšší riziko přenosu infekcí hrozí nejen u běžných dýchacích onemocnění, ale také tuberkulózy, potencionální nákaza hepatitidy, herpes simplex, Helicobacter pylori či HIV. Je zde i riziko nižší porodní hmotnosti novorozenců u kuřaček vodní dýmky, které je přibližně stejně velké jako u kuřaček cigaret. Tyto děti mívají většinou nízké poporodní Apgarovo skóre (7, 10, 20).
Expozice radioaktivním prvkům je u denních kuřáků vodních dýmek vyšší než u kuřáků cigaret (7)."
Takže ano, hrozí vám minimálně velmi podobná rizika, jako většině kuřáků. Míra rizika bude daná vašimi vrozenými předpoklady pro různá onemocnění, životní styl a pak tedy i okolnosti kouření (frekvence, množství, inhalace atd.). A rizika užívání tabákových výrobků jsou velmi vážná, byť se s následky nejspíš nebudete potýkat po pár týdnech užívání, ale až po delší době.
Snad jsem vás tedy alespoň nasměrovala na kvalitnější zdroje informací. Zvládáte-li agličtinu, mohu vás odkázat na vyhledávání kvalitnějších informacií a studií na stránkách www.scholar.google.com.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.