Opiaty
Leny
Dobrý večer, už jsem jeden dotaz psala pod kódem 862160. Dnes jsem již 4 den bez léků a snad mám to nejhorší za sebou......vysazovala jsem nakonec po ctvrtkach a sice jsem si prošla šílenými průjmy, pocenim, kašlem, tresem, ale přijde mi,že teď večer se to snad konečně lepší. Myslíte, že to nejhorší mám za sebou?Nebo může být ještě špatně? Dále mě pak zajímá budoucnost......Uz nikdy nesmím dostat od lékaře předepsané opiaty? Pokud bych měla nedejbože někdy zase úraz, co mám říct? Že opiaty nesmím?Vím že je jich více druhů, co se stane když by mi nějaký předepsal a já si je vzala? Už NIKDY nechci zažít ty muka co mám v posledních dnech za sebou.....díky za odpověď

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Leny, moc vás zdravím ještě jednou.
Myslím, že ano, že to nejhorší máte určitě za sebou - odvykací stavy od opiátů trvají obvykle v řádu několika dnů a mají sestupnou tendenci. Co se týče průjmů, třesu, slzení, pocení apod., měla byste být brzy v pořádku. Někdy může ještě nějakou dobu přetrvávat nespavost a zhoršená nálada, čemuž můžete pomoci asi nejvíce tím, že se o sebe budete trochu starat a držet nějaký denní režim (kvalitní strava, pohyb, čerstvý vzduch, odpočinek, zábava apod.). Pokud by to bylo už nějak „přes čáru", zkusila bych zkontaktovat psychiatra, který by vám mohl případně na přechodnou dobu předepsat nějakou medikaci na spaní (ideálně nenávykovou - delšímu braní Stilnoxů, Hypnogenů apod. bych se raději vyhnula).
Co se týče té budoucnosti: bude určitě záležet na tom, jaká to bude situace. Pokud by to byl např. těžký úraz nebo větší operace, která by vyžadovala silnější analgezii, tak by byly opiáty pravděpodobně potřeba. V takových případech ale většinou stačí opiáty podávat relativně krátce (dny) a tím pádem se nestačí rozvinout takový fyzický návyk, jako se vám to stalo, když jste opiáty užívala téměř rok. Řekla bych, že použití v tomhle případě by bylo bezpečné a že byste potom mohla vysadit relativně bez potíží. Určitě ale nebude na škodu, když o svém předchozím užívání lékaři řeknete - může to ovlivnit např. výši dávky, jakou budete potřebovat, nebo dobu, po kterou vám léky budou psát.
Návyk znamená, že si vaše tělo zvyklo na přísun určité látky, která nějakým způsobem mění fungování organismu, a po jejím odnětí (vysazení) potom reaguje odvykacím stavem, který je v podstatě projevem nějakého narušení rovnováhy. V případě, že byste někdy brala opiáty delší dobu (víc než řekněme dva až tři týdny), mohl by se u vás fyzický návyk rozvinout znovu. Pokud byste tedy někdy potřebovala užívat analgetika déle, bylo by dobré, aby vám lékař doporučil jiný typ (pokud to nebude v situaci, která opiáty vyžaduje). Nebojte se tedy říci, že jste měla s opiáty takovou zkušenost - není se zač stydět, vaše chyba to určitě nebyla.
Kdyby vás ještě něco napadlo, určitě se ozvěte.
Držte se, ať je brzy lépe!
T.E.