Může se závislý na pervitinu vyléčit sám?
Hana
Dobrý den.Jiz bývalý přítel začal brát drogy ve 20letech.Po dobu 4 let ujížděl na pervitinu.Dle jeho slov vikendove s přítelkyní.Kdyz jsme se poznali byl po ambulatni léčbě.Celkove jsme byli spolu 10let.Po tu dobu se ale k pervitinu vracel.Tezko říct jestli bral často a co byli spouštěče.Do toho se i objevil problém z automaty které nakonec ustal a přestal hrát.Planovali jsme společný život.Ja jsem otěhotněla,začli jsme rekonstrukci domu,hypotéka.Narodila se nám krásná dcerka.Byl nejšťastnější člověk na světě.Teda jsem si to naivně myslela.Bohuzel před půl rokem jsem se dozvěděla že mě 3roky podváděl a bral pervitin(dcera má 3 roky)Rozhodla jsem se to řešit rozumné a dala mu ultimátum s léčbou.Nejdrive ambulatne(nepomohlo samozřejmě).Po té nastoupil na lecbu.Vydrzel tam týden a utekl k milence do které se zamiloval.Samozrejme miluje i nas ale očividně potřeboval svůj život změnit.Ja jako bývalá partnerka jsem samozřejmě v těžké pozici.Boli to,důvěra kterou tolik zklamal je pryč.Nyni mi jde jen o dceru jestli je rozumné aby se s ním vydala.Otazka zní..Je možné aby se vyléčil bez léčebny???Je to 20let relabsu..Spousty lhaní...Šel přes veškeré lidské meze..Já si to osobně nemyslím.Jen chci ochránit dceru a vědět jestli má šanci v novém prostředí s novou partnerkou to ustát.Rodina a přátelé se k němu otočili zády.Nas vztah byl dle mého v pořádku..Hádky většinou probíhaly když jsem měla podezření ale zamilovaná ženská se nechá lehce zmanipulovat.. Děkuji za odpověď...

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Hano,
a děkuji vám za váš dotaz i upřímnost a otevřenost, se kterou se na naši poradnu obracíte. Díky.
Chápu to tak, že jste v těžké rodinné situaci. Před půl rokem jste se rozešla s partnerem, který vám řadu let lhal o braní drog, hraní hazardních her a poslední 3 roky i o věrnosti. Ztratil veškerou vaši důvěru a máte pochyby o tom, zda může být v budoucnu dobrým otcem vaší dceři. Jistotu nemáte ani u jeho nové partnerky. Bojíte se, že lži a manipulace budou pokračovat, stejně jako užívání drog. Možná máte strach, v čem bude dcera vyrůstat a jaký vliv na ní bude otcovo chování mít. Možná se bojíte, že mu budete opět věřit. Chápu to dobře?
Doufáte, že řešením, by mohlo být absolvování léčby, ideálně pobytové, protože si uvědomujete, že problémy se táhnou mnoho let, a ambulantní léčbu tak nepovažujete za dostačující. Doufáte, že by si bývalý partner díky léčbě spoustu věcí uvědomil a na základě toho i změnil. Je to tak? A máte pravdu, že k tomu v léčbě často dochází. Ale zdaleka né vždy. Ani absolování té nejlepší léčby za přítomnosti nejlepších terapeutů nezaručuje, že se něco změní. Rozhodující pro úspěch kterékoli léčby nebo pomoci je hlavně motivace toho, kdo se má změnit - chce to on, nebo okolí, jaké jsou okolnosti, může si takovou změnu reálně dovolit? Je jí schopen a je na ni připravený? Je motivovaný? Ve velmi podobné situaci tak může někomu stačit několik měsíců v ambulantní léčbě, někomu jinému nepomůže ani rok v komunitě. Vždycky to tedy nakonec bude o jeho vůli a jeho rozhodnutí.
Na vás je se postarat o své a dceřino bezpečí, a nastavit pravidla tak, abyste byla pokud možno v klidu a nemusela se o dceru bát, a partnerův život neřídil život váš. Samosebou nejspíš nezajistíte úplně všechny možné rizikové situace. Ale pokud nechcete, aby dcera zcela ztratila s partnerem kontakt, nezbývá, než hledat cesty, jak jim oběma kontakt bezpečně umožnit. Stejně tak je pravděpodobné, že budete opakovaně takové dohody revidovat a měnit, přizpůsobovat okolnostem.
Domlouvat se může být v podobných sitaucích velmi - často hlavně emočně - náročné. Člověku snadno ujednou nervy, domlouvání se zvrtne v hádku s obviňováním, vydíráním a dáváním ultimát, která není možné dodržet. Lidé si tak někdy zbytečně ještě více ublíží. Je celkem pravděpodobné, že se budete v budoucnosti opakovaně k dohodám vracet, měnit je a revidovat. S ohledem na to, čím jste si s přítelem prošla, budete nejspíš hledat každou kapku důvěry, pochybovat, budete potřebovat nějaké záruky, jistotu, že je dcera v bezpečí. Možná by tedy nebylo od věci přizvat k takovému domlouvání nějakou nezávislou třetí stranu - mám teď na mysli nějakou formu poradenství nebo mediace, kdy byste tato pravidla domlouvali třeba i mimosoudně a mohli je průběžně revidovat a upravovat. Co myslíte? Dávalo by vám něco takového smysl? Pokud ano, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, zkusila bych dohledat kontakty.
Budu ráda, když mi napíšete, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila, případně jak se situace vyvíjí.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.